Nombre d'entrades: 118

Juny 2020

Software engineer for space and ground-based instrument control applications

The Institute of Space Sciences (ICE) is looking for a Software engineer for space and ground-based instrument control applications.
The Institute of Space Sciences (ICE) is looking for a Software engineer for space and ground-based instrument control applications to beef up the engineering department.

ICE is participating in different space missions and experiments (i.e., ARIEL, LISA, CTA, CARMENES, SKA, and Nanosats) and there is a significant contribution and leadership focused on software developments on most of them (LISA, CTA, ARIEL, CARMENES). See the ICE web page for more details (http://www.ice.csic.es/en/content/96/capacities).

The software engineer will contribute to different space missions (LISA, ARIEL) and ground experiments (CTA, CARMENES, SKA) at the level of a senior developer. He/she will participate in the definition and deployment of the system engineering practices and will contribute to the high-level design and development of software modules.

The appointed engineer will participate as a senior developer in all the aforementioned projects and will carry out different kind of tasks according to the development phase of the project:
  • He/she will be the supervisor of software developers for those projects running development or prototyping/TDA phase (CTA, Nanosats, SKA-PAF).
  • He/she will coordinate the software engineering practices at the systems engineering level (documentation, development cycle, configuration control, etc.) for all projects.
  • He/she will participate in mission and experiment meetings (internal and external to ICE) and eventually lead tasks in the mentioned projects and at the Consortium level.
  • He/she will identify new funding opportunities and collaborate in the preparation of proposals to respond to EU, ESA, national funding calls.
  • He/she will contribute to fostering the participation of institute researchers in the construction of new space missions and experiments. The contract will be for a period of 2 years. Candidates with BSc or MSc degree in computer science will be considered. The candidate should have a good background and experience in programming with the following programming languages and operating systems: C/C++, Python, Java, RTEMS. He/she should have experience in software engineering management, in developing under Linux and with the software development life cycle: requirements, design, implementation, documentation, and testing. Knowledge of basic positional astronomy and astronomical instrumentation will be valued. Candidates should possess English language skills.

Selection process:
The selection process, according to the number of applicants, will consist of curricular pre-selection and interviews.
Applications (including CV and letter of interest) should be forwarded to:
Ms. Noemí Cortés (Assistant to the Director)
Email: cortes@ice.csic.es
Subject: Software engineer for space and ground-based instrument control applications
Juny 2020

El púlsar més jove mai trobat podria ajudar a entendre les explosions més intenses de l'univers

Youngest baby pulsar ever found could help understand the most powerful explosions in the Universe
Il·lustració d'un magnetar
Credit: ESA.
  • Científics de l'IEEC a l'ICE (CSIC) han liderat un estudi que ha descobert un púlsar nadó, l'objecte més jove d'aquest tipus mai trobat.
  • El púlsar es troba situat a 15,000 anys llum i conté restes d'una antiga estrella massiva. També és un magnetar, el camp magnètic del qual és mil bilions de vegades més fort que el de la Terra.
  • El descobriment confirma la idea que els púlsars que es troben a la Via Làctia són majoritàriament magnetars.
  • El nadó púlsar també podria ajudar a explicar l'origen de les explosions més potents de l'univers.
Un equip de científics de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) a l'Institut de Ciències de l'Espai (ICE, CSIC) ha liderat el descobriment d'un púlsar[1] poc després del seu naixement. Situat a uns 15 000 anys llum, dins de la Via Làctia, es tracta del púlsar més jove trobat fins ara. Consisteix en els romanents d'una antiga estrella massiva i és també un magnetar amb un camp magnètic mil bilions de vegades més potent que el de la Terra. La troballa ha estat possible gràcies a les observacions del telescopi de raigs X XMM-Newton, de l'Agència Espacial Europea (ESA), els satèl·lits Swift i NuSTAR de la NASA, i el Sardinia Radio Telescope (Itàlia).

El púlsar nadó, que ha estat batejat amb el nom de Swift J1818.0-1607, va ser observat per primera vegada per l'observatori Swift de la NASA al març. El que ara han captat els instruments de l'XMM-Newton és una explosió procedent del púlsar. Aquestes explosions sovint venen precedides d'esclats més petits.

Swift J1818.0-1607 no només és el més jove dels 3000 púlsars que es coneixen a la nostra galàxia, sinó que a més pertany a una estranya categoria d’objectes còsmics amb els camps magnètics més potents de l'univers: els magnetars.

El magnetar descobert té més propietats que el fan especial. És un dels objectes en rotació més ràpids mai observats, ja que és capaç de girar una vegada cada 1,36 segons, tot i contenir la massa de dos Sols i tenir un diàmetre de només 25 quilòmetres. Swift J1818.0-1607 ha demostrat, a més, que és un dels pocs magnetars que emet també ones de ràdio.

Objectes no tan poc comuns
«Els magnetars són objectes fascinants i aquest nadó sembla especialment intrigant per les seves característiques extremes. El fet que pugui observar-se tant en ones de ràdio com en raigs X ens ofereix una pista clau per resoldre l'actual debat científic sobre la naturalesa d'un tipus específic de resta estel·lar: els púlsars», comenta la investigadora de l'IEEC a l’ICE (CSIC) Nanda Rea, que ha liderat les observacions de l'ESA i de la NASA.

Fins ara es creia que els púlsars magnetitzats eren poc comuns en l'univers, amb només uns 30 detectats fins a la data. Els científics havien assumit que aquests objectes eren diferents d'altres tipus de púlsars que es mostren en forma de potents emissions de ràdio. Però els investigadors que treballen amb raigs X porten temps sospitant que els magnetars són molt més comuns del que es creu. Ara aquesta troballa podria confirmar la teoria que els púlsars descoberts en la Via Làctia són magnetars en la seva major part.

«El fet que aquest magnetar es formés recentment, fa uns 240 anys, indica que aquesta idea està ben fundada», explica la també investigadora de l'IEEC a l'ICE (CSIC) Alice Borghese, una altra de les autores d'aquest treball. «En l’última década s'han descobert un gran nombre de magnetars, duplicant la població de magnetars coneguts. És com si aquests objectes volessin sota el radar quan estan latents i només es decobrissin quan desperten, com demostra aquest magnetar nadó, que s'ha mostrat molt menys lluminós abans de la gran explosió que va portar al seu descobriment», aclareix Borghese.

Esdeveniments transitoris
Alguns exemples d'esdeveniments transitoris són les explosions de raigs gamma, les explosions superlluminoses de supernova i els esclats ràpids d'ones de ràdio. Aquests energètics esdeveniments estan potencialment lligats a la formació i l'existència d'objectes joves fortament magnetitzats, com el descobert ara per aquest equip d'astrònoms.

«Els magnetars són ja de per si interessants, però a més són importants a una escala més àmplia, ja que podrien exercir un paper clau en els esdeveniments transitoris que veiem en l'univers. Els científics creuen que aquests esdeveniments estan connectats d'alguna manera amb els magnetars durant el seu naixement o en les primeres fases de la seva vida», explica Francesco Coti Zelati, un altre dels científics de l'IEEC a l'ICE (CSIC) que ha participat en el descobriment.

Segons els científics, troballes com aquesta aporten llum a la comprensió del contingut estel·lar de la Via Làctia i revelen la complexitat dels fenòmens que ocorren en tot l'univers.

«Tot el grup de l'ICE ha contribuït a aquesta gran troballa i seguim estudiant els púlsars, monstres magnètics i gravitacionals que ens sorprenen cada dia», ha conclòs Rea.

Nota
[1] Els púlsars es troben entre els objectes més inusuals de l'univers. Es formen a la fi de la vida de les estrelles massives mitjançant violentes explosions de supernova. Aquests esdeveniments extrems deixen restes estel·lars també extremes: romanents calents, densos i magnetitzats que emeten radiacions de forma impredictible, llençant a l'espai enèrgics raigs X i gamma en períodes de temps que comprenen des de mil·lisegons fins a anys.

Enllaços
- IEEC
- ICE

Més informació
Aquesta recerca es presenta en un article titulat «A very young radio-loud magnetar», de P. Esposito et al., que apareixerà a la revista Astrophysical Journal Letters el 17 de juny del 2020.
L’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) promou i coordina la recerca i el desenvolupament tecnològic espacial a Catalunya en benefici de la societat. L’IEEC fomenta les col·laboracions tant a nivell local com mundial, i és un eficient agent de transferència de coneixement, innovació i tecnologia.  Com a resultat de més de 20 anys de recerca d’alta qualitat, duta a terme en col·laboració amb les principals organitzacions internacionals, l’IEEC es troba entre els millors centres d’investigació internacionals centrats en àrees com: l’astrofísica, la cosmologia, les ciències planetàries i l’observació de la Terra. La divisió d’enginyeria de l’IEEC desenvolupa instrumentació per a projectes terrestres i espacials, i té una àmplia experiència treballant amb organitzacions privades i públiques del sector aeroespacial així com altres sectors d’innovació.

L’IEEC és una fundació privada sense ànim de lucre regida per un Patronat compost per la Generalitat de Catalunya i unes altres quatre institucions amb una unitat científica cadascuna, que en conjunt constitueixen el nucli de l’activitat d’I+D de l’IEEC: la Universitat de Barcelona (UB) amb la unitat científica ICCUB - Institut de Ciències del Cosmos; la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) amb la unitat científica CERES - Centre d’Estudis i Recerca Espacials; la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) amb la unitat científica CTE - Grup de Recerca en Ciències i Tecnologies de l’Espai; i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) amb la unitat científica ICE - Institut de Ciències de l’Espai. L’IEEC està integrat en la xarxa CERCA (Centres de Recerca de Catalunya).

Contactes
Oficina de Comunicació de l'IEEC
Barcelona, Espanya

Rosa Rodríguez Gasén
Correu electrònic: comunicacio@ieec.cat

Autor Principal a l’IEEC
Barcelona, Espanya

Nanda Rea
Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC)
Institut de Ciències de l’Espai (ICE, CSIC)
Correu electrònic: rea@ice.csic.es

Oficina de Comunicació del CSIC
Madrid, Espanya

Alda Ólafsson
Correu electrònic: alda.olafsson@csic.es

Nota de premsa el·laborada per l'Oficina de Comunicació de l'IEEC amb la col·laboració de Science Wave.

Responsable de Comunicación del ICE

Puesto de trabajo: Responsable de Comunicación del ICE
Se ofrece un puesto de trabajo a tiempo completo como “Responsable de Comunicación” del Instituto de Ciencias del Espacio. El puesto será inicialmente por un año, con renovación pendiente de disponibilidad de fondos y del desempeño de la labor.

Titulación requerida: Grado en física o astronomía, periodismo, o diseñadores gráficos. En todos los casos se valorará la experiencia en trabajos de comunicación relacionados con física y astrofísica, siendo un requisito imprescindible el dominio de inglés.

Trabajos a realizar:
  • Elaboración y ejecución inicial del Plan de Comunicación y Divulgación.
  • Coordinación con las Oficinas de Comunicación del CSIC y del IEEC.
  • Diseño, elaboración y distribución de materiales de comunicación y periodístico (vídeos cortos, notas de prensa, etc.).
  • Elaboración de material gráfico para informes internos.
  • Mantenimiento de cuentas en medios sociales (twitter, youtube).
  • Elaboración de material gráfico para divulgación.
  • Presentación del instituto en foros diversos (congresos de astrofísica y astronomía profesionales y amateurs, ferias industriales, foros de política científica, eventos de divulgación científica), así como en medios periodísticos de radio, televisión y escritos.
  • Colaboración con los científicos del instituto para la elaboración de material gráfico.
Los interesados deben enviar su CV a cortes@ice.csic.es indicando 'Outreach officer' en el asunto.

La posición está abierta y se valorarán los curriculum recibidos hasta cubrir la plaza, en el marco de los trámites legales del Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Salario: en la escala de titulados superiores (Grupo 1 de convenio) del Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Juny 2020

Tècnic en gestió de projectes i suport a la gerència

El ICE-IEEC necessita cobrir una plaça de tècnic superior en gestió de projectes i suport a Gerència.

CARACTERISTIQUES DEL CONTRACTE:
- Contracte d’obra i servei amb una duració determinada.
- Jornada reduïda 25 hores/setmana

IMPRESCINDIBLE:
- Llicenciatura en Econòmiques o similar
- Alt nivell d’angles

FUNCIONS A DESENVOLUPAR:

- Controlar el cicle complet de gestió de subvencions i de col·laboracions amb institucions publiques o privades d’àmbit autonòmic, estatal i europeu
- Recerca de finançament pels projectes de l’organització.
- Realització del seguiment de la despesa executada.
- Preparació i presentació de memòries de justificacions econòmiques
- Preparació d’al·legacions i resposta als requeriments de subsanació.
- Preparació d’auditories de tancament dels projectes.
- Altres funcions de suport a la Gerència que li siguin encomanades.

Les persones interessades envieu el currículum a: gerència.ice@csic.es

IV Science and Enginnering Prize of Fundació Banc Sabadell for Nanda Rea

Dra. Nanda Rea
The Fundació Banc Sabadell grants the prize Sciences and Enginnering 2020, the fourth edition, to Nanda Rea, researcher of ICE.
Juny 2020

With deep regret, we inform of the untimely loss of our friend & colleague Lluis Gesa

Lluís has been involved in essentially all large projects of ICE and IEEC
Lluís Gesa at laboratory
Lluís has been involved in essentially all large projects of the Institute of Space Sciences and Institut d'Estudis Espacials de Catalunya in the last decade, and he will be missed as much for his kind character as well as for his expertise.
Maig 2020

Avui comença la Reunió d'Euclid 2020 de forma remota

Today begins the first on-line meeting of Euclid, the face-to-face meeting was cancelled
Euclid Meewting 2020 on-line
A causa de la COVID-19, la reunió cara a cara d'Euclid 2020 s'ha cancel·lat, però al voltant de 500 persones estan participant des de casa. Cinc sessions plenàries i 17 sessions paral·leles s'uneixen durant aquests dies als investigadors d'Euclid. No tenim el sol de Sitges (Barcelona, Catalunya), però tenim l'escalfor de 500 científics entusiastes de tot el món.
Abril 2020

First release of the PAZ polarimetric radio occultation data for precipitation characterization

Artist's view of the PAZ spacecraft
Hisdesat
  • The GPS polarimetric data obtained aboard the PAZ satellite have started dissemination
  • The data are suitable to study atmospheric precipitation from a different perspective
  • The 1st User Workshop takes place ‘on-line’ with more than 50 participants from three continents
A team of researchers from the Institute for Space Studies of Catalonia (IEEC) and Spanish Research Council (ICE, CSIC) has released the data obtained by the experiment with GPS signals on board the Spanish Earth observation satellite PAZ, launched in February 2018. These data sets are the only GPS signals acquired at two polarizations from a spaceborne satellite, a new technique called polarimetric radio occultations (PRO). The researchers had previously confirmed that the recorded polarimetric signals are sensitive to heavy rainfall and other hydrometeors, hypothesis tested in the GPS experiment aboard PAZ.

The Radio Occultation is a technique to observe the atmosphere of a planet using two elements: one that transmits radio or microwave signals (the GPS satellites in this case) and another element that receives them (in this case a device installed aboard the PAZ satellite). The peculiarity of this technique is that, if the transistor and receiver elements are joined in a straight line, it crosses the Earth, that is, the elements are hidden by the Earth. Despite this, the signal continues to be received because the GPS beam bends. The bending of the rays can be measured and related to the vertical structure of the atmosphere. As a result, vertical profiles of temperature, pressure and moist are typically inferred from the GPS radio occultation data.

The novelty of the Radio Occultation and Heavy Precipitation experiment aboard PAZ (ROHP-PAZ) is its capability to quantify the effects suffered by the signals induced by large rain droplets (intense rain) and frozen particles (cloud ice, snow, graupel…). These features are captured through the vertical and horizontal components of the GPS signal, what is called ‘polarimetric observations’, measured for the first time from Space.  The other spaceborne sensors measuring rain and cloud ice look the rainy scenarios from above, in the form of vertical ‘slices’, while the polarimetric radio occultation technique provides horizontal ‘slices’ of the precipitation at reasonable vertical intervals, a side-look that complements the rest of measurements. It is also the only one that can jointly sense precipitation and its thermodynamic properties, important pieces of information to understand the conditions underlying intense precipitation.

After a process of accurate calibration of the data, today the sets are being made publicly available.  The set will be regularly expanded as the PAZ satellite continues its data acquistion, at a rate of approximately new 200 vertical profiles every day.  “Opening the data to other researchers is a major milestone of our activity: it is the only way our research can be verified and new ideas can be tested by other researchers” explains Dr. Estel Cardellach, principal investigator of the experiment. “We are positive the polarimetric radio occultations have potential to contribute to a broad range of geophysical applications, but we cannot do it all by ourselves: scientists working on meteorology, weather forecast or climate have the expertise to generate new uses of these signals, so they need access to the sets”, adds the IEEC/CSIC researcher.

Involving other research communities
To celebrate the data release, and to boost the use of these data sets among the meteorology, weather forecast, climate and remote sensing research communities, the first ‘ROHP-PAZ Users Workshop’ is taking place on April 23, 2020. Because of the coronavirus emergency, its format was changed to become a fully on-line event. “Over 50 scientists from Europe, America and Asia have registered to the meeting, coming from different scientific backgrounds” reports Dr. Ramon Padullés,  ROHP-PAZ researcher at IEEC/CSIC. “The interest towards this new technique is increasing, and we hope the on-line workshop will boost new collaborations and science return”.   One of the key questions to be discussed in the meeting is how to use this new type of data to improve the weather forecast and the climate projections, as currently both of them have limited capabilities to conclude about extreme precipitation events. The workshop is organized together with researchers at NASA/Jet Propulsion Laboratory (JPL), who also participated in the calibration phase of the mission and who plan to release their own ROHP-PAZ data sets later this year.

The ROHP-PAZ experiment is an experiment funded by the Spanish Ministry of Science and Innovation, and led by the ICE, CSIC/IEEC. In addition to NASA/JPL, the experiment is possible through collaborations with the PAZ satellite owner, operator and exploiter, Hisdesat, the North-American National Oceanics and Atmospheric Administration (NOAA) and the University Corporation for Atmospheric Research (UCAR).

Information and data access
The ROHP-PAZ web site contains outreach information as well as access to the data: https://paz.ice.csic.es/

1st PAZ Polarimetric Radio Occultations User Workshop

1st PAZ Polarimetric Radio Occultations User Workshop on-line (date 23/04/2020)
1st PAZ Polarimetric Radio Occultations User Workshop on-line
ICE
Polarimetric Radio Occultation is a new atmospheric sounding technique that has been validated with data from the Radio Occultations Through Heavy

Precipitation (ROHP) instrument aboard the PAZ low Earth orbiting satellite. In addition to the ‘standard’ GNSS radio occultation (RO) products (vertical profiles of T, p, q), this experiment exploits the polarimetric phase shift between the horizontal and vertical polarization for detecting and quantifying hydrometeors (heavy precipitation events, convective rain, frozen particles and mixed phase). The vertical structure of the hydrometeors, at a few hundreds of meter vertical resolution, emerges as the near-horizontal integral of the specific phase shift along the radio occultation link. The PAZ mission was launched in February 2018, and the Radio Occultation and Heavy Precipitaton experiment (ROHP-PAZ https://paz.ice.csic.es), was activated in May 2018. Since then, the data have been continuously acquired and the sensitivity of the polarimetric observables to the presence of hydrometeors has been proven.

The workshop targets scientists working on observational or modelling aspects of precipitation, convection, extreme events, microphysics schemes, model evaluation (climate, NWP), and RO data assimilation that might benefit from this expanded RO capability.Objectives of the workshop are:
- to provide potential users with an understanding of the data, their geophysical content, possibilities and limitations;
- to enable data providers better understanding on the needs of scientific users; and
- to link the two communities to develop new products and applications.
Abril 2020

The ICE conference "Cosmology and quantum vacuum" in the meeting report of CERN Courier on March 2020

Meeting report of ICE international conference by S. D. Odintsov
Meeting report of the ICE international conference Cosmology and the quantum vacuum, by S.D. Odintsov, published in CERN Courier on March 2020 (https://cerncourier.com/a/cosmology-and-the-quantum-vacuum/).

Segueix-nos